Monday, December 5, 2011

9. Café Zoetrope


Det börjar snart bli dags för ytterligare en liten road trip här på Ett annat San Francisco, ännu en resa upp längs kusten i jakt på sevärdheter, god mat och dryck. Men innan dess dröjer vi kvar i San Francisco under ett inlägg och beger oss till North Beach, de italienska kvarteren som kryllar av restauranger och barer från det gamla landet. Här hittar du dessutom en av mina favoriter från college-åren, nämligen Café Zoetrope.


Café Zoetrope är det cinematiska geniet Francis Ford Coppolas bar och restaurang, som dessutom är namne med hans produktionsbolag. När han inte skapar oförglömliga filmer är Coppola en riktig läckergom som driver både vingård och restaurang som är minst lika spännande som hans filmer. Stället i North Beach är beläget i samma hus som mästerregissörens kontor, och bjuder förutom på god mat och utsökta viner dessutom på trevlig inredning med inslag från en lång och framgångsrik karriär bakom kameran.


Själv har jag alltid besökt Café Zoetrope för att dricka vin, och är du nyfiken på Coppolas egna vinmärke har du kommit till rätt ställe. Ett fyrtiotal olika viner finns på menyn, varav hälften är från den egna vingården. Du kan beställa glas eller flaska, och är du sugen på vinprovning kan du testa en flight där du själv väljer tre olika sorter (eller ber sommelieren om råd). Vin finns även till försäljning, och jag vill slå ett slag för Coppolas Syrah-Shiraz, som är mycket god.


Café Zoetrope är ett mysigt ställe att avnjuta några glas vin. Stället bjuder på en härlig atmosfär, och är du dessutom en filmfantast är ett besök extra roligt. Har du en extrem tur kan du även se Coppola sitta vid ett av borden i egen hög person läppjande på ett glas vin. Under mina college-år lyckades jag som ung filmstudent skåda denna ikon på uteserveringen. Jag och mina vänner gick förbi tre gånger för att med stora leenden på läpparna försäkra oss om att vi sett rätt. Coppola själv såg under den tredje förbipromenering mindre road ut.


View Larger Map
Café Zoetrope
916 Kearny Street (mellan Pacific Ave och Jackson Street)
San Francisco

0 comments:

Post a Comment