Sunday, November 20, 2011

6. Donut World


Idag har det blivit dags för ett tips från San Francisco igen, och efter en road trip som tagit oss till stranden, till en vingård och till ett fyndpackat shoppingcenter har det blivit hög tid för någonting sött. Därför vill jag idag berätta om ett ställe där jag under mina college-år spenderade på tok för mycket tid, nämligen Donut World i Inner Sunset.


Donut World är ett munkbageri som bakar världens godaste munkar. Stället ser inte mycket ut för världen; några bord och stolar, samt sittplatser vid fönstret är allt det lilla bageriet har att erbjuda inredningsmässigt. Denna enkla inredning till trots bjuds du på en rejäl dos atmosfär när du besöker Donut World. Det är något speciellt med att sitta vid ett av de slitna borden och avnjuta en kopp blaskigt kaffe och underbara sötsaker medan San Francisco-dimman ligger tät över grannskapet, och skulle du ha en mid-term att plugga inför har du hittat det perfekta stället att få dig en rejäl dos socker och koffein till livs.


I utbudet hittar du naturligtvis munkar av högsta kvalitet. Donut World är mitt absoluta favoritställe vad denna ringformade sötsak anbelangar, och trots att New York är känt för sina munkar kommer de inte i närheten av denna San Francisco-institution. Det finns flera olika varianter att beställa, varav min personliga favorit är en vaniljkrämsfylld och chokladdoppad skönhet vid namn Boston Créme.


Det finns även andra snarlika bakverk som crullers, bars och fritters att beställa. När jag själv befinner mig i San Francisco ser jag alltid till att besöka Donut World. Min stående beställning består av en Boston Crème, en chokladdoppad cruller, en vaniljkrämsfylld bar, samt en Apple Fritter. Denna beställning går på mindre än $5 och är nästintill omöjlig att klara av på egen hand. Precis som munkarna är ställets Apple Fritters de godaste jag lyckats hitta här i landet.

Donut World
1399 9th Ave (mellan Irving och Judah Street)
San Francisco

0 comments:

Post a Comment