Monday, February 27, 2012

21. Nation's Giant Hamburgers


I dagens inlägg ska vi ta och lämna San Francisco och bege oss tvärs över bukten till Berkeley. Denna härliga lilla universitetsstad har haft en speciell plats i mitt hjärta ända sedan jag i unga år extraknäckte som bokbud på stadens välkända universitet. Efter långa arbetsdagar med tunga armar från att ha levererat böcker till virriga professorer blev det något av en tradition att äta en hamburgare innan jag satte mig på tåget tillbaka till San Francisco, och det är restaurangen där jag inmundigade dessa delikata burgare vi ska besöka i dagens tips. Nation's Giant Hamburgers heter stället.


Nation's är en lokal kedja som är mycket älskad av folk i centrala och norra Kalifornien. Den första restaurangen slog upp portarna för ett sextiotal år sedan, och med åren har ytterligare 25 lokaler öppnat. Det kedjan är känd för är sina stora hamburgare (därav namnet), samt sina delikata pajer.


På menyn hittar du en handfull olika sorters burgare, där merparten är varianter på den klassiska ostburgaren. Du kan även beställa vegetariska burgare, samt varianter där lax har intagit huvudrollen, och till detta kan du dessutom prova en av kedjans många pajer. Det finns tolv olika pajer på menyn, och de jag själv har provat är mycket goda.


Nation's är en trevlig hamburgerkedja med fina anor. Det är kul att den bara finns i de norra delarna av den gyllene staten, men på samma gång är detta lite förvånande, då hamburgarna är av världsklass. I nästa tips ska vi dröja kvar i Berkeley en stund, och vi ska då prova en dryck som vi här på Ett annat-redaktionen är mycket förtjusta i.


View Larger Map
Nation's Giant Hamburgers
1800 University Ave (mellan Grant Street och Martin Luther King Jr. Way)
Berkeley

0 comments:

Post a Comment